حافظه تاریخی و سیاست خارجی رئیسی

قرار دارد ( محمود طلوعی ، فرهنگ جامع سیاسی ، تهران: علم ، 1377،ص 578)به عبارت دیگر هر امری که مربوط به دولت و مدیریت و تعیین شکل و مقاصد و چگونگی فعالیت دولت (در عرصه داخلی) باشد را سیاست داخلی گویند ، امور سیاسی شامل مسائل مربوط به ساخت دولت ، ترتیب امور در کشور ،رهبری طبقات ، مسائل کشاکش بر سر قدرت سیاسی میان حزبها و گروههای بانفوذ و غیره است .

البته اين نقاط قوت و ضعف از ديد افراد مختلف، به شکل مختلف تحليل ميشود. يکي از انتقادات مهم منتقدان محمود احمدينژاد نيز نحوه هزينهکردن اين درآمدهای نفتي است. از سوي ديگر، برخي منتقدان اقتصادي دولت معتقدند دولت وي در ايجاد انضباط مالي چندان موفق عمل نکرده است.

اين گروه که بيشتر منتقدان اصولگراي دولت هاشمي هستند، معتقدند دولتهاي وي توسعه اقتصادي و رفاه را در پيش گرفت ولي در اين بين، عدالت در توزيع ثروت و کاهش فاصله طبقههاي اجتماعي را فراموش کرد. در حوزه فرهنگ و هنر نيز، تفسير عملکرد دولت بر اساس زاويه ديد منتقدان وموافقان متفاوت است.

برخي منتقدان دولت سازندگي منکر فعاليتهاي زيربنايي دولت سازندگي نيستند بلکه معتقدند سبک و شيوه فعاليت اقتصادي دولت هشت ساله هاشمي، فرهنگ نظام سرمايهداري را در کشور پياده کرد و تلاشهاي اين دولت اثرات فرهنگي نامناسبي داشت که با تفکرات انقلاب اسلامي سازگار نيست. دليل اين تصميم، از نصاب افتادن دولت در صورت تحقق اين جابهجاييها بود ولي صفار هرندي در نامهاي به احمدينژاد اعلام کرد استعفا ميدهد ولي براي جلوگيري از حد نصاب افتادن دولت، در اين هشت روز بر سر کارش حاضر نميشود.

احمدينژاد انحلال اين سازمان را برگرفته از انديشه شهيدرجايي ميدانست. علاوه بر مشکلات تغييرات گسترده احمدينژاد در کابينه دولت نهم، ابلاغ نکردن بودجه در زمان مشخص طبق روال سالانه به مجلس نيز يکي ديگر از نکاتي بود که به اختلافات دولت و مجلس رقم زد.بدون ترديد دولت نهم احمدي نژاد، پرحاشيهترين کابينه بعد از انقلاب است.

چند لحظه بعد مرا تنها گذاشت و رفت. تسخیر سفارت رژیم منحوس صهیونیستی در همان اولین روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران (22 بهمن 1357) و تغییر آن به سفارت فلسطین، در واقع بیانگر همبستگی عمیق تاریخی و دینی ملت های ایران و فلسطین و نیز نشان دهنده افق تنها انقلاب دینی و مردمی جهان است.

دیپلماسی ایرانی: کتاب «نگاهی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» در واقع طرح پژوهشی است که توسط مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی معاونت آموزش و پژوهش وزارت خارجه انجام شده است. عهدهدار و هماهنگکنندة اصلی امر دیپلماسی فرهنگی در این کشور است که این مهم را عمدتاً ار طریق نمایندگیهای شورای بریتانیایی انجام میدهند.

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به رویکرد رهبری ایران نسبت به فلسطین و گروههای مقاومت بیان کرد: ما از رویکرد و منش رهبر معظم ایران نسبت به فلسطین و گروههای فلسطینی قدردانی میکنیم و معتقدیم ایشان قادر خواهند بود با متحد کردن آنان خبرهای خوشی را برای ملت فلسطین بیاورند.

پیشتر فراکسیونها و نیروهای بزرگ سیاسی از جمله “ائتلاف السیاده” و ائتلاف تحت رهبری جریان “صدری” و اتحادیه دموکرات کردستان جلسه پارلمان را تحریم کردهاند. یکی از مهمترین منافع حیاتی ایران، حمایت از جنبشهای آزادیبخش اسلامی است. رهبر انقلاب اسلامی در بیانیهی «گام دوم انقلاب» با مرور تجربهی ۴۰ سالهی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است».

مرگ در فضای سیاسی و تحول اقتصادی يکي از اصليترين سياستهاي دولت به خصوص در چهارسال اول بود که البته با حواشي گوناگوني همراه شد. هاشمي کابينه دوم خود را با حفظ 13 نفر از 22 وزير کابينه اول و تغيير 9 وزير تشکيل داد.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست؛ گریشام که در بحبوحه حملات ۶ ژانویه علیه ساختمان کنگره از مقام خود در کاخ سفید استعفا داد و از آن زمان به این سو کتابی را در انتقاد از ترامپ نوشته میگوید که ترامپ تا چه اندازه شیفته برنامههای شبکه خبری دست راستی «فاکس نیوز» بود و به نظرات کارشناسان و مجریان آن اهمیت میداد.

مقامات دولت ترامپ مدعی هستند که از تحریم ها برای صدمه زدن به مردم استفاده نمی کنند؛ با این حال، این مردم بی گناه هستند که بیشترین آسیب را متحمل می شوند. سخنگوی باراک اوباما،رئیس جمهور سابق آمریکا اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا پیرامون شنود مکالماتش توسط دولت اوباما در زمان رقابت های انتخاباتی را تکذیب کرد.

احمدي نژاد کابينه دوم خود را در شرايطي به مجلس معرفي کرد که تنها نام شش وزير از کابينه دولت نهم در کابينه دهم مشاهده ميشد که دو نفر از اين شش نفر نيز اين بار در وزارتخانههاي ديگري نسبت به دولت نهم معرفي شده بودند.از نظر اقتصادي، اين دوره با تصويب نهايي و آغاز يکي از طرحهاي تاريخي اقتصاد ايران يعني «هدفمندسازي يارانهها» آغاز شد.

عبدالله نوري، وزير کشور دولت اول هاشمي رفسنجاني به عنوان وزير کشور، عطاالله مهاجراني به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مصطفي معين به عنوان وزير علوم دولت سيدمحمد خاتمي معرفي شدند که به نوعي ميتوان اين سه وزير را، جنجالیترین وزراي سيد محمد خاتمي در دولت اول ناميد.

اين اولين بار در تاريخ انقلاب است که کابينه معرفي شده توسط رئيسجمهور بهطور کامل راي اعتماد نميگيرد. زيرساختهاي کشور مثل راه، بندر، پالايشگاه و سد يا وجود نداشت يا بسيار قديمي بود يا اينکه در معرض حملات دشمن قرار گرفته بود و مهمتر از همه، مردم پس از هشت سال دفاع مقدس و تحمل رنجها و کمبودها، به حق از نظام انتظار داشتند که براي رفاه آنها کاري انجام شود.

5 در حال انجام بود و آمريکا فشارهايش را عليه ايران براي شکستن مقاومت کشورمان بر سر مساله هستهاي شدت بخشيده بود. هرچند پس از آن، دولت نهم به اجراي آن و پيشگرفتن سياستهاي در نظر گرفته شده در اين برنامه بي اهميتي کرد. طبق این استراتژی، ایالات متحده آمریکا، ضمن ایجاد توازن نظامی در چین، تلاش کرد تا توافقات اقتصادی تجاری اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس را با قوانینی مصوب برای آمریکا به وجود آورد تا چین را در آینده و در سایه وجود شرایطی خاص، مجبور به پیوستن به این بلوکها نماید.

آنان معتقدند اين درآمد نفتي بايد جذب صندوق ذخيره ارزي ميشد تا در مواقع حساس، ياريرسان دولت باشد. به گونهای که بخشی از اهداف و آماج سیاست خارجی جمهوری اسلامی، در چارچوب گفتمان عدالت تعریف و تعیین شدهاند. هنر دولت سازندگي در آن شرايط اين بود که اولا بين روحيه دوران جنگ و پس از آن تعادل برقرار کند و ثانيا به زيرساختها توجه کند؛ همچنين نجات اسراي جنگ و پيگيري اجراي قطعنامه ۵۹۸ و رسيدگي به آسيبديدگان جنگ ازجمله موارد فوريتي و اولويتدار بود.